Hoe ziet het ITIL Foundation examen eruit?

Hoe ziet het ITIL Foundation examen eruit?

De ITIL Foundation certificering is één van de populairste IT certificeringen van dit moment. Het ITIL Foundation examen is relatief eenvoudig te behalen, maar wat kan je verwachten tijdens dit examen?

Onderwerpen ITIL examen

Tijdens het ITIL Foundation examen worden standaard een aantal onderwerpen behandeld. Je kan onderscheid maken tussen kennis hebben van het onderwerp, of het echt tot in detail begrijpen. Axelos, de partij die het examen afneemt, heeft de volgende onderwerpen gedefinieerd:

1. Servicemanagement in praktijk (begrijpen)

Je kent het begrip “dienst / service” en het concept “servicemanagement als vakgebied” en bent in staat dit uit te kunnen leggen

2. De ITIL levenscyclus van een dienst (begrijpen)

Je bent bekend met de waarde van de ITIL levenscyclus van een dienst (service) en hoe de processen door de hele levenscyclus heen in elkaar verweven zijn.

3. Algemene concepten en definities (kennis)

Je bent in staat de belangrijkste termen en begrippen op het gebied van servicemanagement toe te lichten.

4. Belangrijkste principes en modellen (begrijpen)

Je bent bekend met de belangrijkste principes en modellen van servicemanagement en bent in staat om de tegengestelde krachten binnen servicemanagement in evenwicht te brengen.

5. Bepaalde processen (kennis)

Je hebt inzicht in wat servicemanagementprocessen bijdragen aan de ITIL levenscyclus van een ICT dienst. Je kunt tevens een toelichting kunnen geven over de doelstellingen, de scope, de basisbegrippen, de activiteiten van en de relaties tussen vier van de basisprocessen, evenals de doelstellingen en de scope van de overige achttien processen.

6. Bepaalde rollen (kennis)

Je bent je bewust van de verantwoordelijkheden van een aantal van de belangrijkste rollen in servicemanagement.

7. Bepaalde functies (kennis)

Je bent bekend met de rol, de doelstellingen en de organisatorische structuren van de servicedeskfunctie, en tevens in de rol, de doelstellingen en de overlap met drie andere functies (functions).

8. Technologie en architectuur (kennis)

Je begrijpt hoe de automatisering van diensten bijdraagt aan het integreren van servicemanagementprocessen

Examenkenmerken

Het ITIL Foundation examen is in de volgende talen beschikbaar (waaronder Nederlands):

Nederlands, Engels, Duits, Russisch, Deens, Fins, Arabisch, Italiaans, Pools, Hongaars, Chinees, Frans ,Japans, Latijns Amerikaans, Tsjechisch, Braziliaans en Duits.

Aantal vragen: 40 Meerkeuze vragen.

Duur: 60 minuten (doe je het examen in een andere taal dan je moedertaal, dan krijg je 75 minuten en een woordenboek)

Voorwaarde: Er is geen specifieke training vereist (wel aanbevolen)

Open boek: Nee

Wanneer slaag je? 26 van de 40 vragen goed (65% score)

Type: Online of op papier

Kosten: Bij Icttrainingen.nl zit de prijs van het examen bij de training in. De actuele prijs van de ITIL training, inclusief examen vind je hier.

Online examen (anywhere)

De ITIL certificering is te behalen via een online examen. Dit betekent dat je het examen kan maken op een datum en locatie die jou het beste uitkomt. Thuis, op je werk of op een flexlocatie is allemaal mogelijk. Het examen verloopt via PeopleCert.

Het enige wat je nodig hebt is een internetverbinding, en je voldoet aan de volgende eisen:

  • Je moet je kunnen identificeren (paspoort, rijbewijs, id-kaart)
  • Schakel gevirtualizeerd software uit (VMware, Virtual PC, Sandbox etc)
  • Je moet je webcam 360 graden kunnen draaien (kan dus ook met een laptop)
  • Je bent de enige persoon in de ruimte
  • Geen harde achtergrond geluiden
  • Je bureau/tafel is leeg
  • Je telefoon is uit of niet bij de hand

ITIL examenvoorbereiding

Aan de slag dan maar? Via Icttrainingen.nl bestel je eenvoudig een interactieve online ITIL Foundation cursus en kan je direct starten. De ITIL training is tevens officieel geaccrediteerd door Axelos. Bekijk hier onze ITIL Foundation training.