Welke soft skills voor een IT professional
Auteur: Arjan de Knegt Publicatiedatum: May 16, 2024

Welke soft skills voor een IT professional

Daarnaast zoeken veel organisaties IT professionals die een aantal soft skills bezitten. Deze verschillen per vacature in hoeveelheid en combinaties, maar er zijn een aantal soft skills die in bijna elke functie voor een IT professional wel terugkomen. 

Daarom hebben wij van icttrainingen.nl het verschil tussen soft en hard skills voor je uitgelegd en geven we ook 5 soft skills die je als IT professional nodig hebt of moet ontwikkelen. Lees het artikel hieronder om erachter te komen welke skills dit zijn en waarom ze relevant zijn voor IT professionals. 

Wat is het verschil tussen soft en hard skills 

Binnen de meeste organisaties heb je beide skills nodig om echt goed te functioneren binnen een bedrijf of afdeling. Daarom is het goed om te benoemen dat soft skills absoluut geen vervanging zijn van hard skills, maar bedrijven vaak op zoek zijn naar een mooie balans en combinatie. 

Soft skills zijn vaardigheden die menselijk zijn. Denk aan bepaalde karaktertrekken, eigenschappen of persoonlijke vaardigheden. Deze soft skills zijn vaak een must om binnen een team samen te werken, feedback te geven en te ontvangen. 

soft en hard skills van een ict-er

Hard skills zijn vaardigheden die worden gedefinieerd en gemeten. Het gaat hier om harde kennis en kunde die je als professional nodig hebt om de functie uit te voeren. Hard skills zijn aan te tonen door bijvoorbeeld diploma’s, certificaten of specifieke scores.  

Het concrete verschil tussen hard en soft skills

Het echte verschil zit hem dus eigenlijk in de meetbaarheid. Hard skills zijn meetbaar en te bewijzen aan de hand van cijfers, diploma’s, certificaten, etc. Soft skills zijn persoonlijke eigenschappen die passen binnen een functie, organisatie of werkcultuur. Deze laat tijdens het uitoefenen van je functie zien. 

5 soft skills voor elke IT professional

Er bestaan natuurlijk veel meer soft skills dan de 5 die wij hieronder behandelen. Wij behandelen daarom de 5 soft skills waarvan wij denken dat elke organisatie zou willen dat haar IT professionals ze bezitten. 

Softskill 1: Doeltreffende communicatie

IT professionals moeten vaak aan collega’s uit andere afdelingen uitleggen wat dingen precies inhouden, wat ermee bedoeld wordt en welke vervolgstappen genomen moeten worden en waarom.

Het is daarom belangrijk dat dit in begrijpelijke, Jip & Janneke, taal uit wordt gelegd. Dit zodat iedereen binnen de organisatie het begrijpt en er genoeg draagvlak is. 

Softskill 2: Flexibel zijn

Binnen een bedrijf veranderen dingen nou eenmaal vaak met de dag. Het is daarom voor veel bedrijven belangrijk dat IT professionals flexibel zijn en zich makkelijk aanpassen naar nieuwe situaties. 

Last-minute wijzigingen moet je kunnen accepteren en hierop ook anticiperen. Bijt je dus niet te veel vast op 1 idee of uitgangspunt om flexibel genoeg te blijven. 

Softskill 3: Samenwerken

Samenwerken op elke werkplek voor, en ook steeds vaker met grote IT teams. Als IT professional is het daarom fijn om de vaardigheid van goed samenwerken te beheersen. Zeker als er meerdere IT teams zijn die met elkaar tot oplossingen en ideeën moeten komen. 

Softskill 4: Probleemoplossend denken

Veel IT professionals kunnen goed en snel fouten en bugs ontdekken in de achterkant van een website, codes of andere abstractie informatie. Daarbij is het wat ons betreft eigenlijk net zo belangrijk dat je als IT professional creatieve en doordachte oplossingen bedenkt en aandraagt. 

Deze skill is ook goed om met een team te trainen. Denk bijvoorbeeld aan brainstormsessies waarin iedereen getriggerd wordt om out-of-the-box ideeën te bedenken. Bekijk de zogenoemde “crazy 8” techniek eens voor brainstorm inspiratie. 

Softskill 5: Klantgericht werken en denken

Veel IT’ers zijn natuurlijk aan de achterkant van een website of producten bezig met ontwikkelingen en horen dus nauwelijks de wensen en behoeften van klanten. Deze zijn vanzelfsprekend erg belangrijk voor het ontwikkelen van goed passende producten en diensten die naadloos aansluiten op de doelgroep van de organisatie. 

Probeer daarom als IT’er altijd te vragen naar wat de wensen vanuit de doelgroep zijn en maak hierin een link naar je IT gerichte taken. 

Ontwikkel je softs skills als IT professional bij Icttrainingen.nl

Het is helemaal niet erg als je niet alle soft skills uit deze lijst bezit, ze zijn namelijk goed aan te leren met goede trainingen. 

Bij Icttrainingen.nl beide we ook een tal van opleidingen aan, en hebben we zelfs ons eigen leerplatform waar jij en je collega’s onbeperkt toegang hebben tot een groot aanbod van trainingen, proefexamens, samenvattingen, luisterboeken en nog veel meer. 

Bekijk onze Onbeperkt leren pagina voor meer informatie of snuffel eens door ons soft skills opleidingenaanbod en ontdek of er wat voor je tussen zit.

Delen via: